Kabinet za prostorno planiranje
Kabinet za prostorno planiranje organizira i provodi nastavu kolegija tematski povezano sa znanstvenom granom ‘Urbanizam i prostorno planiranje’, znanstvena istraživanja prostornog planiranja i znanstvenu međunarodnu suradnju te suradnju sa stručnim organizacijama i državnim institucijama u Republici Hrvatskoj i inozemstvu.
Kolegiji Kabineta za prostorno planiranje na preddiplomskog studiju Arhitektura i Urbanizam Arhitektonskog fakulteta su, Uvod u prostorno planiranje i Arhitektonsko i urbanističko zakonodavstvo, a na diplomskom studiju Prostorno planiranje, Urbanistička radionica 1 - Planiranje naselja i Istraživački seminar 1 – Planiranje naselja, Radionica 3 – Prostorno planiranje, Istraživanje, seminari i projekti: Prostorno planiranje, koji obuhvaćaju tematsko-problemska područja prostornog planiranja i zaštite okoliša na regionalnoj i široj lokalnoj razini. U sklopu kabineta su i izborni kolegiji: Održivost u urbanističkom i prostornom planiranju, Turizam u urbanističkom i prostornom planiranju, Primjena materijala i konstrukcija u perivojnoj arhitekturi te Kreativno razmišljanje i prostorni razvoj. Nastavnici kabineta sudjeluju kao nositelji kolegija Uvod u prostorno planiranje na Fakultetu šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu te kolegija Uvod u prostorno planiranje na Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije Sveučilišta u Mostaru.
Cilj nastave je razviti vještine planiranja zaštite i korištenja prostora te poticati usmjerena istraživanja ovog područja. Koncept nastave temelji se na svladavanju teorijskih i empirijskih znanja te posebno uvjetima njihove uspješne primjene u prostornom, društvenom i vremenskom kontekstu. Ističe se važnost razumijevanja transnacionalnih i nacionalnih promjena regionalnih procesa razvoja i uvjeta zaštite okoliša. U uvjetima promjena društvenih odnosa, korištenja prostora i dinamike razvoja, istražuju se uvjeti za strukturne promjene sustava prostornog planiranja Republike Hrvatske i promjena koje je donijelo pristupanje RH Europskoj uniji. U edukaciju i istraživanje uključuju se nove metode planiranja koje potiču korištenje suvremene tehničko-računalne potpore.
Teme područja prostornog planiranja istražuju se u nastavi usmjereno načelom: planiranja održivog razvoja, racionalnog korištenje i zaštita prostora, usuglašavanja interesa različitih korisnika u prostoru, uspostavljanja informacijskog sustava o prostoru, zaštite okoliša, prirode i kulturne baštine te osiguranja boljih uvjeta života. Zadane teme i problemi su određeni uz aktivno sudjelovanje korisnika prostora, a rezultati istraživanja se prikazuju prijedlozima prostornih rješenja. Tako su uz predstavnike jedinica lokalne samouprave proteklih godina pripremljene teme i predložena prostorno-planska rješenja za administrativna područja više gradova i općina.
Teme područja zaštite okoliša istražuju se u nastavi usmjerene na pitanja i probleme: uvjetovanosti zaštite okoliša potrebama i perspektivama razvoja; sukladnost određenja Strategije održivog razvoja RH i Strategije i akcijskog plana zaštite biološke i krajobrazne raznolikosti RH, provedivosti određenja zaštite okoliša u Strategiji prostornog razvoja RH i dr.
Edukacija se pretežito temelji na radu u radionicama u kojima se u praktičnoj nastavi istražuju zadane teme, a prijedlozi komentiraju na razini studijskih grupa. Rezultati rada prezentiraju se na izložbi svih radova i detaljnijoj prezentaciji odabranih radova. Težište studentskoga rada je na upoznavanju prostorne uvjetovanosti razvoja i zaštite okoliša na transregionalnoj i regionalnoj razini, kao i uvjetovanost uspješnosti prostornog planiranja i uređenja učinkovitim i usklađenim zakonskim dokumentima.
Metoda izrade studentskih zadataka sukladna je stručnom postupku u izradi prostorno-planske dokumentacije uz kritičku novelaciju metode sukladno međunarodnim stručnim i znanstvenim dostignućima. Najbolje radove prezentiraju studenti na javnim izlaganjima pred predstavnicima lokalne vlasti i stanovništvom uz prigodne izložbe i rasprave. Prijedlozi programskih rješenja postaju doprinos promišljanju razvoja istraženih gradova i općina.
Metoda edukacije omogućuje istraživanje tema i problema razvoja u uvjetima određenog prostornog, vremenskog i društvenog konteksta. Kritički odmak od recentne planerske prakse postiže se primjenom novih teorijskih saznanja koja prijedlozima potiču unapređenje stručnog pristupa i nadogradnju važećih zakonskih određenja. Posebna pozornost usmjerena je na pojašnjenje i prijedloge unapređenja sustava prostornog planiranja u RH.