HR / EN

Bioplanet
Istraživački projekt

Bioplanet

Koordinator: Institut POIVoditelj: Roberto VdovićPartneri: Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, FabLab, Udruga Carpe Diem, Udruga OTOK, Tehnički muzej Nikola Tesla, Udruga za Kreativni Socijalni RadIzvor financiranja: EU, Europski socijalni fondTrajanje: 30.12.2021.-30.12.2023.Iznos na AF: 250.000 kn
Iako su znanost i tehnologija temelj napretka suvremenog društva, slabljenje interesa za znanost kod djece i mladih prisutno je na nacionalnoj, ali i EU razini. Gledajući rezultate OECD istraživanja PISA iz 2018., kod hrvatskih srednjoškolaca vidljivo je slabljenje interesa za upis na studije iz STEM područja, nedovoljna raširenost znanstvenog načina mišljenja te ispodprosječni rezultati u području matematičke i prirodoslovne pismenosti.

Na EU i nacionalnoj razini donose se strateški dokumenti kako bi se pristup prema znanosti promijenio u javnosti, upravo njenom popularizacijom među svim skupinama društva. Strategija „Europa 2020 navodi kao jedan od prioriteta pametan rast razvijanjem gospodarstva koje je temeljeno na znanju i inovacijama. OPULJ 2014. -2020. naglašava važnost obrazovanja i cjeloživotnog učenja. Na nac. razini, akcijski plan „Znanost i društvo (2012.) navodi znanst. i tehnološka znanja koja bi trebala obuhvaćati osnovna znanja i vještine građana. Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije (2014.) navodi da RH prepoznaje upravo obrazovanje i znanost kao prioritete koji mogu donijeti društvenu stabilnost i ekonomski napredak, ponajprije zato što je suočena s dinamičnim promjenama u društvu te izazovima primjene novih tehnologija i zaštite okoliša, a koje se mogu uspješno rješavati uz pomoć znanosti. Stoga je potrebno ulagati u obrazovanje svih dobnih skupina, počevši od dječje dobi, odnosno, usmjeriti se na cjeloživotno učenje. Kako bi država djelotvorno funkcionirala, ističe se ispreplitanje cjeloživotnog učenja, znanosti i inovacija koji zajedno čine "trokut znanja". Strategija (2014.) ističe STEM vještine za koje se u budućnosti očekuje sve veća potreba, odnosno vještine iz područja prirodoslovlja, tehnologije, inženjerstva i matematike, a upravo su ovo područja za koje interes sve više slabi. Također, rad na kurikularnoj reformi doprinijet će jačanju primjene znanstvenih metoda te zaključivanju na temelju znanstvenih činjenica.

Kako bi se populariziralo STEM područje u navedenom veliku ulogu mogu imati OCD-i koji djeluju ili imaju želju razvijati se u ovim područjima, između ostalog i iz razloga jer pružaju javnosti drugačije pristupe STEM području od obrazovnog sustava, a što također prepoznaje OPULJP 2014. - 2020. Kako bi OCD mogle jačati svoje kapacitete za popularizaciju STEM-a, potrebna je njihova međusobna suradnja, ali i suradnja s (visoko)obrazovnim i drugim institucijama, kako bi se utjecalo na kvalitetu i znanstvenu utemeljenost sadržaja koji pružaju. Upravo značaj i jačanje kapaciteta OCD-ova prepoznaje se u Nacrtu Nacionalnog plana stvaranja poticajnog okruženja za razvoj civilnoga društva 2020.-2026.

Cilj ovog projekta jest unaprijediti kapacitete organizacija civilnog društva i njihovu suradnju na nacionalnoj razini u svrhu provedbe inovativnih programa u području popularizacije STEM područja.
Ciljna skupina projekta su 5 OCD-a koje će unapređivati svoje kapacitete, odnosno 18 zaposlenika i članova OCD-a koji će znanje i iskustvo prenositi 20 volontera, dok su krajnji korisnici: djeca i mladi (min. 60, kroz aktivno sudjelovanje u radionicama) i opća populacija dijem RH (min. 10.000 osoba, kroz sudjelovanje na javnim događanjima i dobivanje informacija o projektu).

Unapređenje kapaciteta OCD-a i provedba aktivnosti odnosit će se na sva četiri STEM područja, s naglaskom na približavanje STEM područja djeci, mladima i općoj populaciji kao alata za kreiranje inovacija i doprinos zaštiti okoliša. U tu svrhu, kreirat će se stalni postavi različitih uređaja za istiskivanje, mljevenje plastike te oblikovanje uporabnih predmeta od plastike koji će ujedno i služiti u provedbi višednevnih radionica djeci i mladima te kao mobilni uređaji u provedbi 50 jednodnevnih događanja diljem RH, ali i promociji STEM područja na nacionalnoj razini.

Kako se ovaj projekt, osim STEM područjem bavi i doprinosom zaštiti okoliša, napominjemo da je isto prepoznato i u Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije (2014.), odnosno da obrazovanje i znanost mogu doprinijeti poboljšanju zaštite okoliša. Jednako tako, projekt doprinosi ciljevima Europskog zelenog plana.

Stoga, ovim projektom usmjeravamo se upravo na sve spomenuto iz više nac. i EU strateških dokumenata: a) obrazovanje – provedba interaktivnih radionica i praktičnog rada uključivanjem svih područja STEM-a; b) cjeloživotno učenje – radionice i praktični rad namijenjeni su članovima OCD-a u svrhu njihovog jačanja, ali i djeci, mladima i općoj populaciji kako bi unaprijedili svoje znanje o STEM području; c) znanost – primjena znanstvenih metoda i popularizacija STEM-a putem aktivnosti; d) primjena suvremenih tehnologija – u svrhu upoznavanja sa STEM-om i primjenom uređaja za izradu uporabnih predmeta; e) zaštita okoliša – tema koja se provlači kroz sve aktivnosti projekta i obuhvaća angažman sudionika u prikupljanju plastike te f) inovacije – poticanje sudionika na kreativno izražavanje prilikom dizajniranja i kreiranja uporabnih predmeta.
1000 m
Karta
Adaptacija i rekonstrukcija zgrade za Hrvatski saborAdaptacija i rekonstrukcija zgrade za Hrvatski sabor
Nova knjižnica Filozofskog fakultetaNova knjižnica Filozofskog fakulteta
Tradicijsko graditeljstvo Otoka Hvara. Naselja i arhitektura središnjeg dijela otoka Tradicijsko graditeljstvo Otoka Hvara. Naselja i arhitektura središnjeg dijela otoka
Emanacija urbanog pejsaža nasljeđenih slojeva urbanarhipelagaEmanacija urbanog pejsaža nasljeđenih slojeva urbanarhipelaga
Analiza i procjena stanja zaštite arheoloških nalazišta Sesveta - prilog metodi analize i procjene u kontekstu integralne zaštiteAnaliza i procjena stanja zaštite arheoloških nalazišta Sesveta - prilog metodi analize i procjene u kontekstu integralne zaštite
Towards a Virtual SoundwalkTowards a Virtual Soundwalk
Filozofski i Učiteljski fakultet u Rijeci - FFUF Filozofski i Učiteljski fakultet u Rijeci - FFUF
Prostorni plan Vukovarsko srijemske županijeProstorni plan Vukovarsko srijemske županije
Prostorni plan parka prirode BlidinjeProstorni plan parka prirode Blidinje
Generalni urbanistički plan grada Slavonskog BrodaGeneralni urbanistički plan grada Slavonskog Broda
Prostorni i urbanistički razvoj OsijekaProstorni i urbanistički razvoj Osijeka
Nova zgrada unutar kompleksa Instituta Ruđer BoškovićNova zgrada unutar kompleksa Instituta Ruđer Bošković
Remetinečki gaj - početak sustavne urbanizacije novozagrebačkoga područjaRemetinečki gaj - početak sustavne urbanizacije novozagrebačkoga područja
Kombinirano plivalište SušakKombinirano plivalište Sušak
Hotel MliniHotel Mlini
Revitalizacija Frankopanskog Trga u Senju – zgrada tržnice i Kuća Senjskih Književnika Revitalizacija Frankopanskog Trga u Senju – zgrada tržnice i Kuća Senjskih Književnika
Stambena zgrada „Kemikalija“Stambena zgrada „Kemikalija“
Arheološki park PrincipijArheološki park Principij
Osnovna škola Fran Krsto FrankopanOsnovna škola Fran Krsto Frankopan
Putujuće kupalište /nagrada Piranesi/Putujuće kupalište /nagrada Piranesi/
Muzej narodne revolucijeMuzej narodne revolucije
Trg Poljana, ŠibenikTrg Poljana, Šibenik
Medulin Boogie-Woogie: Javni prostori jezgre Medulina i njihove ekstenzijeMedulin Boogie-Woogie: Javni prostori jezgre Medulina i njihove ekstenzije
Polivalentni paviljon u novozagrebačkom naselju TravnoPolivalentni paviljon u novozagrebačkom naselju Travno
Trgovina kišobranimaTrgovina kišobranima
Međugeneracijski centar u blokuMeđugeneracijski centar u bloku
Arhitektonska topografija identitetaArhitektonska topografija identiteta
Zdravstvena i socijalna skrb u graduZdravstvena i socijalna skrb u gradu
Hostel ŠavrićHostel Šavrić
Poslovna zgrada u SredišćuPoslovna zgrada u Središću
Poslovna zgrada u SredišćuPoslovna zgrada u Središću
Gradski stadion u Zadru: Kultura svakodneviceGradski stadion u Zadru: Kultura svakodnevice
Osnovna škola u KnežijiOsnovna škola u Knežiji
Zavrtiti ZavrtnicuZavrtiti Zavrtnicu
Stanovanje u postojećim izgrađenim cijelinamaStanovanje u postojećim izgrađenim cijelinama
Obiteljska kuća i stambeno naselje na Gornjem Bukovcu, ZagrebObiteljska kuća i stambeno naselje na Gornjem Bukovcu, Zagreb
Ljetno kino KorčulaLjetno kino Korčula
Park Zajarki u ZaprešićuPark Zajarki u Zaprešiću
Revitalizacija utvrde u Škripu, otok BračRevitalizacija utvrde u Škripu, otok Brač
Studija predmeta - stolacStudija predmeta - stolac
Stambeno naselje Topola, ZagrebStambeno naselje Topola, Zagreb
Druga povijest dizajnaDruga povijest dizajna
Izložba Drveni modularni apartman D M App Izložba Drveni modularni apartman D M App
(Post)Industrijski kreativni pejsaž(Post)Industrijski kreativni pejsaž
DeltaDelta
Filozofski i Učiteljski fakultet u Rijeci - FFUF Filozofski i Učiteljski fakultet u Rijeci - FFUF