Pješački most Lent-Tabor, Maribor
Stručni rad
Pješački most Lent-Tabor, Maribor
Pješački most Lent-Tabor, Maribor

Pješački most Lent-Tabor, Maribor

Davor Andrić Autor: Davor Andrić
U sklopu pripreme za Europski grad kulture 2012. godine Grad Maribor raspisao je međunarodni natječaj za preuređenje prostora obale rijeke Drave. Predmet natječaja su tri sklopa koja se posredno ili neposredno nadovezuju na rijeku Dravu, a svaki predstavlja zaokruženu prostorno-funkcionalnu cjelinu: obala Drave planira se urediti kao pješačko-biciklistička zona i središte urbanih događanja, novi pješačko-biciklistički most Lent-Tabor treba omogućiti vezu desne i lijeve obale Drave i nova Mariborska umjetnička galerija treba postati kulturni centar i akcelerator urbanog pulsa i regeneracije.

Povijesni razvoj Maribora usko je vezan uz rijeku i mostove preko nje. Srednjovjekovni drveni most koji je povezivao Lent i Tabor obilježio je povijest Maribora. Nakon gradnje Glavnog mosta 1913. i rušenja srednjovjekovnog drvenog mosta 1920-ih uništena je važna poveznica koja je stoljećima povezivala dvije obale, a sav pješački promet prebacio se na Glavni most na višoj razini, što je uzrokovalo odumiranje života i aktivnosti na obali. Ponovno povezivanje obala i uspostavljanje povijesne veze Lenta i Tabora treba pridonijeti njihovu oživljavanju i vratiti život na obalu Drave.

Cilj natječaja je rješenje novog mosta na mjestu onog drvenog srednjovjekovnog, a koji će biti prepoznatljiva urbana pojava i obilježiti novo razdoblje u razvitku grada Maribora. Pritom će se uzeti u obzir postojeći ambijent povijesne urbane strukture, obale Drave te postojećeg kolnog Glavnog mosta. Predviđena je konstrukcija koja neće priječiti vizuru duž Drave, te će biti jednostavna, lako izvediva i ekonomična. Novi most treba osigurati siguran pristup i prijelaz za bicikliste i pješake te za osobe s invaliditetom i smanjenom pokretljivosti, a i omogućiti realizaciju plovne linije ispod mosta. Predviđena ukupna dužna mosta je 130 m, a minimalna svijetla visina 3,5 m.

Koncept rješenja je transparentna konstrukcija koja će se nenametljivo uklopiti u postojeći ambijent, samim izborom lokacije održavati memoriju povijesnog mosta, a svojom konstrukcijom, materijalom i oblikovanjem obilježiti novo razdoblje Maribora.

Rješenje predviđa metalni, blago zakrivljen gredni most na tri polja od 44 m raspona, koji će osigurati dovoljnu svijetlu visinu i širinu za prolazak brodova, kao i nagib koji će omogućiti prelazak mosta biciklistima i invalidima. Razlog za odabir čelika kao materijala za most jest blizina željezare, laka dostupnost poluproizvoda i mogućnost izrade u tvornici. Nosiva konstrukcija sastoji se od dvije sandučaste grede tetiva povezanih sekundarnim gredama i dijagonalnim ukrutama. Hodna ploha je stakleni pokrov na metalnim hodnim rešetkama što ostavlja dojam transparentnosti, a zbog metalne rešetke ispod stakla ulijeva dovoljno pouzdanja u hodanje po zraku iznad rijeke.
Karta