Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Stručni rad
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb
Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb

Novi putnički terminal Zračne luke Zagreb

Projekt budućeg novog putničkog terminala u Zagrebu sudjelovao je 2008. na međunarodnom arhitektonskom natječaju na koji je pozvano deset međunarodnih arhitektonskih tvrtki, među njima Foster, Zaha Hadid i Shigeru Ban, kao i 10 hrvatskih timova. U programu natječaja tražila se zgrada veličine 70,000 m2 za prihvat pet milijuna putnika godišnje i s mogućnošću buduće nadogradnje. Idejno rješenje hrvatskih autora Kincl-Neidhardt-Radić, proglašeno je najboljim i dodijeljena mu je prva nagrada. Kompleks novog putničkog terminala Zračne luke Zagreb koji je u izgradnji, postaje prvorazredni faktor urbanog generiranja na području metropolskog Zagreba.

Glavna odlika arhitektonskog projekta jest urbanost koja se manifestira kroz višedimenzionalne poveznice, okomite i vodoravne fizičke veze između komplementarnih objekata zračne luke i njezine neposredne okoline. Bogatstvo i raznovrsnost projekta izražava interaktivnu vezu između postojećeg i traženog – prirodnog i umjetnog – dinamičnu formalnu harmoniju volumena i površina kao jedan jasan i očit rezultat arhitektonskog procesa.

Dinamična ovojnica koja se razmotava i lebdi iznad hale terminala stvara slobodnu dinamiku strukturne mreže – ikonski izraz krajolika i njegova reljefa kao izvornih atributa stvorenom arhitektonskom obliku. Strukturni model kao bit arhitektonskog oblika predstavljen je kroz nosivu mrežu elemenata čelične strukture. Struktura pristaništa ujedinjuje funkcije krova i povišenja u jedinstven cilindričan presjek.

Krovna struktura dizajnirana je kao dvostruka ovojnica. Njezin veliki otvor za ventilaciju ima značajne ekološke dobrobiti. Upravljanje postraničnim otvorima i snaga povratnog mlaznog avionskog motora u dvostrukoj ovojnici mogu stvarati mikroklimu unutar krova koja dramatično može smanjiti potrošnju energije. Ova zelena zračna luka ujedno je i energana.

Fleksibilnost središnjeg dijela terminala ostvaruje se velikim slobodnim tlocrtnim planom s generalnim modularnim rasterom stupova. Svi fiksni servisni i prateći prostori (jezgre, instalacijski kanali, sanitarije) smješteni su obodno, uz istočni i zapadni perimetar. Dizajn uzdužnih putničkih komunikacija omogućuje fleksibilnost i širenje koji su neophodni za očekivani budući rast zračnog prometa.

Terminal je projektiran tako da može podnijeti i velike energetske krize koje bi eventualno mogao izazvati nedostatak standardnih energenata. U tom slučaju važne djelatnosti i aktivnosti zgrade mogu se neko vrijeme pogoniti sunčevom energijom.
Karta